Κυκλική Οικονομία: Aπό τα ορυκτά καύσιμα στο υδρογόνο

  1. Αρχική
  2. Ενέργεια
  3. Κυκλική Οικονομία: Aπό τα ορυκτά καύσιμα στο υδρογόνο

Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για ενέργεια αυξάνεται, κάθε χώρα έρχεται αντιμέτωπη με το ζήτημα της ενεργειακής ανάγκης και της καλύτερης διαχείρισης των πόρων. Στην περίπτωση της Ουγγαρίας, έχουν επιτευχθεί στόχοι σε πολλούς τομείς και συγχρόνως υπάρχει ανάγκη για μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση. Η χώρα έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα για να ενισχύσει τις προσπάθειές της με την έναρξη της Τεχνολογικής Πλατφόρμας Κυκλικής Οικονομίας.

The circular economy Hungary

Τα ουγγρικά νοικοκυριά χρησιμοποιούν εδώ και καιρό την επιλεκτική συλλογή απορριμμάτων και η κοινωνική ευαισθητοποίηση σχετικά με τις πράσινες τεχνολογίες και τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα έχει επίσης αυξηθεί. Ωστόσο, οι προκλήσεις σε αυτόν τον τομέα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, έτσι ώστε οι μεμονωμένες πρωτοβουλίες να μπορούν να συγχωνευθούν σε ένα αποτελεσματικό και ολοκληρωμένο σύστημα, λένε οι περιβαλλοντολόγοι.

Αυτό το πλαίσιο πρέπει να σχεδιαστεί σύμφωνα με τις βασικές αρχές που στοχεύουν στην εξάλειψη των απορριμμάτων και της ρύπανσης, στην ανακύκλωση των προϊόντων και υλικών και στην προώθηση της αναγέννησης του φυσικού περιβάλλοντος. Σε αντίθεση με την παραδοσιακή γραμμική οικονομία, αυτές οι αρχές αποτελούν τη βασική ιδέα μιας κυκλικής οικονομίας, ενός νέου μοντέλου παραγωγής και κατανάλωσης.

Η ιδέα πίσω από την κυκλική οικονομία είναι να διατηρηθούν οι πρώτες ύλες, τα προϊόντα, ακόμη και ο εξοπλισμός και η υποδομή σε χρήση για όσο το δυνατόν περισσότερο, χρησιμοποιώντας επαναχρησιμοποίηση, κοινή χρήση, επισκευή, ανακαίνιση, ανακατασκευή και ανακύκλωση.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η κοινή χρήση οχημάτων, που είναι διαθέσιμη στην Ουγγαρία (ειδικά, στη Βουδαπέστη, αλλά όχι αποκλειστικά) για αυτοκίνητα, σκούτερ και ποδήλατα. Τα προγράμματα αυτά έχουν πολλά πλεονεκτήματα: η διαχείριση των στόλων γίνεται πιο αποτελεσματικά, με τακτική συντήρηση που έχει ως αποτέλεσμα μειωμένα απόβλητα και ρύπανση, ενώ οι πελάτες εξοικονομούν χρήματα χρησιμοποιώντας οχήματα μόνο όταν τα χρειάζονται, πληρώνοντας για τις υπηρεσίες μέσω τελών βάσει του χρόνου χρησιμοποίησης.

Η κοινή χρήση αυτοκινήτου είναι μια ιδέα που δεν θα ήταν εφικτή πριν από 10 χρόνια, λένε οι ειδικοί στην εφημερίδα Budapest Business Journal. Πραγματοποιήθηκε συνδυάζοντας πολλά τεχνολογικά επιτεύγματα: εφαρμογές smartphone, δίκτυα κινητής τηλεφωνίας με ευρυζωνική μεταφορά δεδομένων, ηλεκτρικά αυτοκίνητα και προηγμένες υπηρεσίες εντοπισμού GPS. Όλα αυτά τα τεχνολογικά έργα συμβάλουν σημαντικά στη δημιουργία μιας κυκλικής οικονομίας, ενώ αυτή η διαδικασία μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω με τη συμμετοχή κρατικών κινήτρων.

Η Τεχνολογική Πλατφόρμα Κυκλικής Οικονομίας, που ξεκίνησε στις 11 Μαρτίου στη Veszprém, στοχεύει να γίνει ένας τέτοιος καταλύτης σύμφωνα με τις ουγγρικές και ευρωπαϊκές στρατηγικές.

Περιβαλλοντικά Συνειδητοποιημένη Βιώσιμη Οικονομία

Στην εκδήλωση εγκαινίων που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Pannonia, ο Ούγγρος Υπουργός Τεχνολογίας και Καινοτομίας κ. Lászlo ́ Palkovics, εκπροσωπώντας έναν από τους σημαντικότερους οργανισμούς που συμμετέχουν στην πλατφόρμα, δήλωσε ότι η νέα πρωτοβουλία όχι μόνο ενισχύει τον διάλογο και τη συνεργασία, αλλά θα χρησιμεύσει και ως σημαντικός παράγοντας  για μια περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένη και βιώσιμη οικονομία.

Ένας από τους σημαντικότερους  βιομηχανικούς τομείς στην Ουγγαρία είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αυτή τη στιγμή σημειώνει σημαντικές αλλαγές. Καθώς ο κόσμος στρέφεται όλο και περισσότερο προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ζήτηση για μπαταρίες αναπόφευκτα αυξάνεται. Για να παραμείνει ανταγωνιστική, η Ουγγαρία πρέπει να προσελκύσει εταιρείες κατασκευής μπαταριών, οι οποίες απαιτούν μια πολύπλοκη αλυσίδα εφοδιασμού και κατασκευής για τις δραστηριότητές τους. Κατά συνέπεια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αρχίσουν να μετεγκαθίστανται σε χώρες που ήδη φιλοξενούν εργοστάσια μπαταριών. Ως εκ τούτου, η Ουγγαρία πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην οικονομική ανάπτυξη με κίνητρα για τις εταιρείες κατασκευής μπαταριών, είπε ο Palkovics.

Μια άλλη προτεραιότητα θα ήταν η ανάπτυξη τεχνολογίας καυσίμου κυψελών υδρογόνου. Το υδρογόνο είναι μια φιλική προς το περιβάλλον πηγή ενέργειας. Ενώ η τεχνολογία αποθήκευσης αυτής της πηγής δεν είναι ακόμη διαθέσιμη σε μεγάλη κλίμακα, το υδρογόνο χρησιμοποιείται ήδη ως καύσιμο σε πειραματικά πρωτότυπα λεωφορείων, πρόσθεσε ο υπουργός.

«Δεν στοχεύουμε να χρησιμοποιήσουμε λιγότερη ενέργεια, αλλά να χρησιμοποιήσουμε ακριβώς όσο χρειάζεται και, ιδανικά, να ελαχιστοποιήσουμε τα απόβλητα», ανέφερε ο κ. Palkovics. Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι ένας άλλος τομέας που χρειάζεται περισσότερη δουλειά, όχι μόνο στην ανακύκλωση των κοινοτικών απορριμμάτων αλλά και των οικοδομικών και αγροτικών απορριμμάτων.

Θέτοντας τις βάσεις

Ο κ. Palkovics  διόρισε τον κ. Zoltán Birkner, Πρόεδρο του Εθνικού Γραφείου Έρευνας, Ανάπτυξης και Καινοτομίας, ως επικεφαλή της νεοσύστατης Τεχνολογικής Πλατφόρμας Κυκλικής Οικονομίας. Στην κεντρική του ομιλία, ο κ. Birkner είπε ότι οι ομάδες εργασίας θα ξεκινήσουν συνεδριάσεις τον Μάιο και μέχρι το τέλος του έτους θα είναι σε θέση να παρουσιάσουν αρκετές προτάσεις.

Zoltán Birkner

Αυτό θα είναι ένα σημαντικό έργο για το διοικητικό συμβούλιο, με μέλη που επιλέγονται να εκπροσωπούν την οικονομία κάθετα, με εταιρείες να συμμετέχουν στην κυκλική οικονομία, αλλά και οριζόντια. «Πρέπει να δημιουργήσουμε τόσο τη ρυθμιστική αρχή όσο και τις δυνατότητες παροχής συμβουλών για αυτόν τον οργανισμό», είπε ο κ. Birkner . Πρόσθεσε ότι είναι σημαντικό να δημιουργηθούν επαφές όχι μόνο σε τοπικό αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο.

Ο κ. Attila Steiner, Αναπληρωτής Υπουργός στο Υπουργείο Τεχνολογίας και Καινοτομίας, περιέγραψε τις οικονομικές ευκαιρίες για την περίοδο 2021-2027. Ανέφερε ότι η Ουγγαρία μπορεί να υστερεί έναντι άλλων χωρών σε πολλούς τομείς αλλά έχουν θέσει νέους στόχους που απαιτούνται όχι μόνο για την πρόσβαση σε ευρωπαϊκά κονδύλια αλλά και για να λειτουργήσουν ως καταλύτες για την οικονομική ανάπτυξη.

Ο κ. Zsolt Hernádi , Διευθύνων Σύμβουλος και πρόεδρος του Ομίλου MOL, του ουγγρικού ομίλου πετρελαίου και φυσικού αερίου, σημείωσε ότι περισσότερο από το 80% των πηγών ενέργειας σχετίζονται με ορυκτά καύσιμα, τα οποία πρέπει να αντικατασταθούν σταδιακά στο μέλλον. Ένα από αυτά τα ορυκτά καύσιμα είναι το αέριο, η εξάρτηση από το οποίο μπορεί να μειωθεί σημαντικά, αν και απαιτεί μεγάλες επενδύσεις και πολλή δουλειά. Μια λύση για τη γεφύρωση της ενδιάμεσης περιόδου μπορεί κάλλιστα να είναι η εφαρμογή μιας κυκλικής οικονομίας, είπε ο κ.Hernádi .

Πηγή: Budapest Business Journal

Προηγούμενο άρθρο
Dronemotive: Κέντρο έρευνας και ανάπτυξης Drone στην Ουγγαρία
Επόμενο άρθρο
WATER & SOIL: Η καινοτόμος λύση για την ξηρασία και την αφυδάτωση

Διαβάστε ακόμη

Μενού